Τι είναι το YouTube ContentID και γιατί είναι σημαντικό για τους μουσικούς;

Προκειμένου να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε μουσικό κομμάτι σε συγχρονισμό με ένα video (δλδ να αποτελέσει μουσική υπόκρουση) απαιτείται η προηγούμενη παροχή άδειας από τον μουσικό / κάτοχο πνευματικών δικαιωμάτων του κομματιού προς τον δημιουργό του video.

Η άδεια που αφορά τη χρήση κομματιών για χρήση σε video, ταινίες κλπ ονομάζεται άδεια Συγχρονισμού (Sync license).

Κατά συνέπεια οποιοσδήποτε videomaker θέλει να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε μουσικό έργο στο video του πρέπει προηγουμένως να έχει την γραπτή άδεια Συγχρονισμού από τον δημιουργό.

Καθώς η αγορά των online video γιγαντώθηκε με πλατφόρμες όπως το YouTube και το Vimeo, οι εταιρίες παροχής περιεχομένου (YouTube) εισήγαγαν το λεγόμενο ContentID.

Το ContentID επιτρέπει στους μουσικούς να κατοχυρώσουν τα κομμάτια τους απευθείας στο YouTube (ContentID registration), και εφόσον πλέον τα κατοχυρωμένα κομμάτια υπάρχουν στη βάση δεδομένων του YouTube, μπορεί η πλατφόρμα να σκανάρει όλα τα video που υπάρχουν και να διαπιστώσει σε ποια από αυτά χρησιμοποιείται το συγκεκριμένο κομμάτι.

Για παράδειγμα εάν με τη μπάντα σας έχετε κυκλοφορήσει ένα single και το κατοχυρώσετε στο ContentID, μπορείτε να δείτε σε ποια videos σε όλο το YouTube υπάρχει το συγκεκριμένο κομμάτι.

Εφόσον το YouTube διαπιστώσει ότι χρησιμοποιείται ένα μουσικό έργο σε κάποιο video στέλνει ένα μήνυμα στον ιδιοκτήτη του YouTube καναλιού ανακοινώντας ότι δεν μπορεί να αποκτήσει έσοδα από το video αυτό (το λεγόμενο copyright claim).

Σε οποιαδήποτε περίπτωση υπάρχει copyright claim σε ένα video, τα έσοδα από τις διαφημίσεις που προβάλλονται στο video πληρώνονται στον μουσικό του οποίου το έργο χρησιμοποιείται και όχι στον video maker.

Εάν ο videomaker επιθυμεί να αποκτήσει το δικαίωμα να εισπράξει τα διαφημιστικά έσοδα, θα πρέπει να αγοράσει την άδεια Συγχρονισμού από τον ιδιοκτήτη του μουσικού έργο. Με την πράξη αυτή μπορεί να απευθυνθεί στο YouTube και να αιτηθεί να του αφαιρεθεί το copyright claim από το video (η διαδικασία αυτή ονομάζεται “dispute”).

΄Σύμφωνα με τους όρους του YouTube για να μπορέσει κάποιος ιδιοκτήτης καναλιού να αποκτήσει έσοδα από την προβολή διαφημίσεων στο video του (το λεγόμενο monetization) θα πρέπει να έχει προηγουμένως αγοράσει όλα τα αντίστοιχα διακαιώματα (στην περίπτωση χρήσης μουσικής θα πρέπει να έχει αγοράσει την άδεια Sync). Σε αντίθετη περίπτωση όλα τα έσοδα από το copyright claim που δημιουργείται πληρώνεται στους μουσικούς δημιουργούς.

Το copyright claim εφόσον υπάρχει εμφανίζεται δημοσίως κάτω από την περιγραφή του video. Για να ενεργοποιηθεί όλη η παραπάνω διαδικασία απαιτείται η κατοχύρωση των κομματιών στο YouTube ContentID – διαδικασία την οποία αναλαμβάνουν εταιρίες που έχουν συνεργασία με το YouTube.

Μπορείτε να δείτε εδώ την υπηρεσία ContentID της wemusic.